Lilla förskolan har plats för 6-7 barn. I barngruppen arbetar två pedagoger, en legitimerad förskollärare med montessoriutbildning och en barnskötare med god erfarenhet av arbete med barn. Vi kan erbjuda ditt barn en trygg och lugn miljö med utrymme för spännande utmaningar där barnen får möjlighet att utvecklas och lära utifrån det lilla barnets förutsättningar.

Avdelningen är inredd så att barnen själva ska kunna inspireras, välja och ta fram aktiviteter att leka och experimentera med. Hyllor, bord och stolar är därför i barnens storlek. Att allt är ordnat på detta sätt gör att också de yngsta barnen kan delta i de praktiska vardagsbestyren, såsom att duka, gå på toaletten och klä på sig själva. Vi tar tillvara det lilla barnets förmåga och vilja att samarbeta och bidra till gruppen på sitt sätt, för att sedan utveckla en känsla av att höra till och vara betydelsefull.

Vi vet att barn lär och utvecklas i relation med andra. Det betyder att personalen arbetar för att lära känna just ditt barn och dess unika sätt att kommunicera. Vi vill att du som förälder ska känna dig trygg när du lämnar ditt barn på Uppsala montessoriförskola.

Vi är medvetna om anknytningen och dess betydelse och lägger därför stor vikt vid föräldrakontakten för de små barnen. Vi vill ge barnen och deras familjer en god introduktion till utbildning redan i förskolan för ett hållbart och livslångt lärande.